Približava se 5. rujna, a koliko vidim hrpu web shopova i dalje muči taj nesretni dvostruki prikaz cijena. Najveće muke nam tek predstoje.
Kako pisati euro?
Ako pogledam na što ću najviše u životu izgubiti vremena, to nije zamjena HRK u EUR u web shopovima, računovodstvima i softverima, već pisanje Eura u mailovima, objavama i porukama.
€ znak je na windowsima tipka ALTGR + E, a na Mac OS-u je OPTION + SHIFT + 5. Time se € znak na mekovima pridružuje “agencijskom” timu znakova poput ™ (OPT SHIFT 2), ± (OPT SHIFT +), čime klijentima možete uvijek dati do znanja da će materijali biti isporučeni soon™ za cijenu od ± 3.000 €.
Na ajfonu se € znak nalazi pod brojevima, tako da je još lakše. Za Android ne znam.
Koristi li se € ili EUR?
Koristi se oboje. € je znak koji se smije koristiti u promidžbene svrhe i u informativnim, neslužbenim dokumentima. U službenim dokumentima, pa tako i na ponudama i računima, treba pisati ISO oznaka EUR. U većini europskih jezika, pa tako i u hrvatskom jeziku, se piše s razmakom nakon iznosa. 3.000 EUR, odnosno 3.000 €. U engleskom se piše ispred broja, bez razmaka ukoliko je znak: €3000, odnosno s razmakom: EUR 3000 u slučaju upotrebe ISO oznake. Više informacija na službenim stranicama EU: https://publications.europa.eu/code/hr/hr-370303.htm
Na primjeru web shopova, u idealnom slučaju bi se na online i offline promidžbenim materijalima svugdje pisalo €, kao i na na naslovnici, kategorijama i stranicama proizvoda. U pregledu košarice, checkoutu, te na računima i na ponudama/predračunima za virmanske uplate bi trebalo pisati EUR. Međutim, u praksi, vjerojatno će u najboljem slučaju pisati EUR tek na izlaznim dokumentima poput ponuda, predračuna i računa.
Na temu adresnica, obzirom da hrvatske dostavne službe imaju sketchy politiku ne-ispostavljanja svojih potvrda o primitku sredstava kad primaju gotovinske uplate za pouzeća, iskreno baš me briga koju verziju pišu na svojim adresnicama. Ipak, raspitat ću se za više detalja.
Dvostruki prikaz cijena u kunama i eurima na web shopovima
Još nisam upoznao programera koji je odabrao tu karijeru iz goruće potrebe da se ubija od posla. U slučaju dvostrukog prikaza cijena – obizrom da će biti aktualno svega godinu dana – slažem se s njima. MVP po KISS metodi.
Tečaj je poznat i zaključan na 1 euro = 7,53450 kuna (izvor: https://www.hnb.hr/-/hrvatska-uvodi-euro-1-sijecnja-2023).
Stoga, ako se želi izbjeći pretjerano čačkanje po sustavu, predlažem metodu koju je “patentirala” agencija Media X sa svojim pluginom za Woocommerce. Sistem kojeg su oni napravili, a i ja isto predlažem je zamjena prikaza kunskih cijena, na pozicijama na kojima se već nalaze, sljedećim prikazom:
132,72 € (~ 1000,00 kn)
Odnosno, najbolje napraviti in-line prikaz, bez posebnih kombinacija s ispod/iznad, manje/veće. Eventualno staviti cijenu u EUR boldano, a kn regular rez. Tilda ~ ili plusminus ± je opcionalno, ali korisno, jer daje do znanja kako je riječ o preračunavanju koji uključuje zaokruživanje na dvije decimale.
Glavne točke dvostrukog prikaza cijena
- Službena valuta do 31. 12. 2022. je hrvatska kuna, a od 1. 1. 2023. je euro.
- Obveza se odnosi na B2C prodaju, ali ne i na B2B poslovanje.
- Glavna valuta je EUR, sekundarna je HRK (iako mislim kako nije krivo do 1. 1. 2023. prikazivati prvo HRK pa potom EUR).
- Obveza dvostrukog prikazivanja cijena je do 31. 12. 2023.
- Obveza početka prikazivanja dvostrukih cijena počinje 5. rujna 2022.
- Tečaj je fiksiran sve do kraja obveze 31. 12. 2023. na 1 euro = 7,53450 kuna.
- Rekalkulacija cijena se zaokružuje na dvije decimale i prema dolje, prema trećoj decimali (ako je treća decimala 4 ili manja, druga decimala ostaje ista, ako je treća decimala 5 ili veća, druga decimala se povećava za 1).
- Dvostruki prikaz cijena se na web shopu primjenjuje svugdje gdje je cijena istaknuta, uključivo i checkout i izlazne dokumente poput maloprodajnih računa.
- Tečaj konverzije mora biti negdje iskazan na maloprodajnom računu.
- Neke vrste načina prodaje (koje nisu web shop), ali i mnoge vrste proizvoda (poput knjiga) su oslobođene dvostrukog prikazivanja.
Više informacija: https://mingor.gov.hr/UserDocsImages//slike/Vijesti/2022//EURO-najčešća%20pitanja%20i%20odgovori.pdf
Pluginovi za dvostruki prikaz cijena
Postojeći plug-inovi koje sam uspio naći za dvostruki prikaz cijena su:
Woocommerce: https://media-x.hr/woocommerce-prikaz-informativne-cijene-u-eurima/
- developer: Media X
- cijena: gratis
- napomena: trenutni prikaz cijena prioritizira kune umjesto eure, ali već su najavili sklopku u novoj verziji
Magento 2: https://inchoo.hr/magento/dvojni-prikaz-cijena-magento/
- developer: Inchoo
- cijena: gratis
- napomena: trenutno im deploy ne radi dobro, imat ćemo više informacija sljedeći tjedan
Dvojni prikaz i prikaz najniže cijene u 30 dana (NC30)
Zašto bi bilo jednostavno kad ne mora? Uz uvođenje dvostrukog prikaza cijena od 28. svibnja 2022. uvedena je i obveza navođenja najniže cijene proizvoda u posljednjih trideset dana (NC30). Detalji vezano za NC30 su out of scope za ovaj blog, ali ću se osvrnuti na komplikaciju koju to čini za dvojni prikaz cijena u kunama i eurima. Da, bit će potrebno istaknuti obje cijene u eurima i u kunama.
Grafičko rješenje dvostrukog prikaza može biti s prekriženom starom cijenom ili bez. Nakon puno kombiniranja staviti li obavezni tekst “najniža cijena u posljednjih 30 dana” došao sam do sljedećeg:
- ispod: ako NC30 zamjenjuje poziciju stare akcijske cijene, onda bolje ostaviti staru cijenu prekriženo, a NC30 tekst staviti negdje sitnije i ispod.
- iznad (ispred): ako se više ne želi križati stara cijena i/ili ako se ne želi isticati. Na desktopu će biti ispred, a na mobitelu iznad.
Dobar razlog za izbjegavanje križanja (odnosno diskretnije isticanje) stare cijene je ukoliko su cijene rasle u proteklih 30 dana, pogotovo ako su prethodno bile na akciji. Ako je nova cijena 3.100 kn, a stara je bila 2.900 kn, križanje stare cijene i nije neki hit.
Zaključak
Kako se zakonski rok za dvostruko prikazivanje cijena ubrzano približava. Ako već niste riješili dvostruki prikaz cijena i NC30, predlažem da ih počnete primjenjivati na najbrži mogući način. Osim zakonskih razloga, važno je i kupce početi navikavati na niže brojčane vrijednosti koje nas čekaju. Navodno će to biti i psihološki problem. Nisam ekspert za to pa ne mogu tvrditi, ali sam čuo s više strana kako je primjerice u Sloveniji ljudima prvi šok bio puno vizualno manji iznos plaće koji je po tom utjecao i na percepciju cijena u trgovini (kupci dobivaju numerički malu plaću, a navikli su na razmišljanje o cijenama u kunama). Bolje da se svi zajedno počnemo privikavati što brže, jer ova promjena je jednosmjerna i trajna, kao što je bio slučaj i s prelaskom s hrvatskih dinara na kune.